tiistai 4. kesäkuuta 2013

Melontaohjaajien koulutusretki Pieliselle

4.6.2013, Hiekkasaari, Kolin kansallispuisto, Pielinen.

Koulutusretken toinen päivä on menossa ja säät suosivat ryhmää. Elisen päivän saldoksi saatiin 27 km ja tänään on harjoiteltu melontataitotestin asioita käytännössä, todella helteisessä kelissä.

blokkasi jonne

lauantai 1. kesäkuuta 2013

Pakkaamisen ikuinen vaikeus

Huomenna suunnataan Pohjois-Karjalaan melonta ohjaajakurssin kanssa. Ikuinen vaikeus kohtaa arjen edeltävänä iltana.

Nämä kaikki pitää saada mahtumaan kajakkiin!

Raporttia päivittäin tiedossa, akun kestävyyden rajoissa...

blokkasi jonne

torstai 23. toukokuuta 2013

Elämää vedessä

Ei ole pitkäkään aika kun vedet olivat viellä jääkannen alla. Nyt asiat ovat muuttuneet ja parasta aikaa on menossa aivan mahtava melontakausi. Meidän seikkailut vettenpäällä ovat myös hyvässä vauhdissa, alla muutamia otteita ja hyviä fiiliksiä sekä joelta että järveltä!

Päivä 1
Sunnuntai 19.5.2013, Teuronjoki

Lähdettiin aivan treenimielessä melomaan Teuronjokea oppilaiden kanssa. Sääennuste lupasi huonoa: sadetta, ukkosta ja koleaa... no mikään näistä ei käynyt toteen, vaan oli aivan ihanteellinen keli ja vesi oli edelleen korkealla. Mukana oli usean tasoista melojaa, osa oli ensimmäistä kertaa melomassa joella, yksi meistä opetti ensimmäistä kertaa virtaavassa vedessä melontaa ja koskimelontatekniikoita ja itselläni oli tavoitteena kokeilla jotain uutta.

Varustauduimme Meloja Ry:n tukikohdassa asian mukaisella varustuksella:

  • Koskiretkikajakit
  • Kelluntaliivit
  • Heittoliinat
  • Kypärät
  • Koskimelat
  • Neopreeniaukkopeitteet

Lisäksi kajakkien uumeniin laitettiin vaihtovaatteet, evästä ja ensiapuvälineet jne. Hämeenkosken keskustassa siirryimme lähtöpaikalle, komean padon luokse jonka ylitse kulkee silta (joka oli käyttökiellossa, veden voimaa kannattaa kunnioittaa...). 
Varsinaisen melonnan aloitimme muutamalla laskuharjoituksella, pato on laskettavissa molemminpuolin "patoarkkua".




Seuraavana oli vuorossa opetustuokio virtaavassa vedessä melonnasta, jota tuettiin käytännön harjoittelulla. Kaikki tiimin jäsenet olivat motivoituneita ja ei aikaakaan kun päästiin oikeasti matkaan. Reissu päättyi Kärkölään, Myllykylän Myllykoskelle. Ilolla sai seurata ryhmän taitojen karttuvan koko matkan ajan, jokaisella omalla tavallaan, se palkitsee ja antaa virtaa melomiseen . Lopuksi oli myös itsellä aika harjoitella laskutaitoja hieman lisää...



Tämänkin reissun jälkeen voidaan todeta, että freestyle kajakki ei sovellu 15 km jokiretkelle!

Päivä 2
Maanantai 20.5.2013, Päijänne, ohjaajakoulutus

Sauraavaksi otimme oppilaiden ja kollegani Hannan kanssa suunnan Padasjoelle. Tarkoituksena lähteä koulutusmelonnalle Päijänteen Kansallispuistoon 2 päivän ja yön retkelle.
Reissu alkoi hieman harmaissa ja koleissa merkeissä, tuultakin oli hieman. Oppilailla oli kuitenkin valoisa ja motivoitunut asenne reissua kohtaan. Tulevat melontaohjaajat ottivatkin homman haltuun ja kouluttivat perustekniikoita kokemattomammille luokkatovereilleen.


Edistyneempää pelastustekniikkaa

Oppilaat siis kouluttivat tärkeitä taitoja toisilleen ja kouluttajien tehtäväksi jäi vai ylpeänä katsella vierestä ja yrittää pakata oma kajakki asianmukaisesti.

...ja näin uimari on jälleen onnellisesti kajakissa...

Onnistuneiden "kuivan maan harjoitusten" jälkeen olikin aika siirtyä vesille ja ottaa suunta kohti Kelvennettä, Iso Lammassaaren kautta. Alkumatka taitettiin kohtalaisessa tuulessa, mutta sopivilla tauoilla ja opetustuokioilla melonta ei muodostunut kenellekkään liian rankaksi.

Aiheena lautan tekeminen ja tauon pitäminen vesillä
Lounastauon jälkeen tuuli tyyntyi kokonaan ja aurinko rupesi paistamaan lämpimästi. Ryhmän onnistuneen suunnistamisen ja sopivan matkavauhdin saattelemana koko porukka oli saapunut onnistuneesti Kelventeelle. Ohjaajakokelaat kävivät viellä illan hämärtyessä melomassa reippaan lenkin muiden lepäillessä ja leiritouhuja puuhastellessa.

Kelvenne, Päijänteen Kansallispuisto
Päivä 3
Tiistai 21.5.2013, Päijänne,ohjaajakoulutus

Aamulla jakauduimme kahteen ryhmään ja suuntasimme jälleen vesille. Toinen ryhmä suuntasi takaisin Padasjoelle Hannan johdolla ja ohjaajaporukka suuntasi kohti Asikkalaa tarkoituksena harjoitella avoimien vesialueiden melontatekniikoita. Tuuli oli aamun mittaan yltynyt selkävesillä, joten suunistamiseen, ryhmässä melomiseen sekä väylien ylityksiin oli oivalliset olosuhteet. Melonta sujui joutuisasti ja omalle osalle jäi pelkästään matkasta sekä auringosta nauttiminen.

Selän ylitys
Hinttolanselän ylityksen jälkeen oli aika tankata eväitä ja suunnata Asikkalanselän puolelle.   Pulkkilanharjun itäpuolella matka jatkui reippaassa sivutuulessa kohti koulua ja maalia.

Aallokkoa Asikkalanselällä

Idästä nousseiden vaahtopäiden huuhdellessa kajakin kantta, matkan viimeinen osuus taittui joutuisasti. Koko reissun saldona ryhmällä melottuna 41 km ja lukuisia onnistuneita opetustehtäviä, suunnistusta sekä retken johtamista. Aikamoisia melojia!

blokkasi jonne

torstai 2. toukokuuta 2013

Kevät!

Oh Joy, kevät! Kevääseen mielletään helposti uusiutuminen, uuden luominen ja kasvaminen. Kevät on dynaamista aikaa luonnossa ja ihmiset osana sitä jakaa saman dynaamisuuden, joten ei liene ihmeellistä, että ihmisissäkin tapahtuu edellä mainittuja asioita.

Nyt oh hyvä aika karistella "talviunet" silmistä ja nauttia valon ja lämmön määrästä!

Myös luontoaktiviteetit vilkastuvat, melontakurssit käynnistyvä, kiipeilykurssit täyttyvät, rinkat ja muut retkeilyvälineet kaivetaan varastojen uumenista. Tähän aikaan vuodesta on myös hyvä hetki alottaa uusi luontoharrastus, jos luonnossa liikkuminen ei ole tuttua ennestään. Konkarit voivat viedä harrastustaan pidemmälle ja esimerkiksi asettaa uusia tavoitteita sekä harjoitella uusia taitoja / tekniikoita.



Uusi harrastus on aina hyvä aloittaa asiantuntevalla opastuksella. Tästä saatavat hyödyt voivat olla esimerkiksi:
  • Harrastuksen aloittamisen kynnys madaltuu
  • Saa monipuolisemman ja realistisen kuvan harrastuksesta / aktiviteetistä
  • Välttyy monelta takapakilta, joka voi jopa johtaa harrastuksesta luopumiseen, kaikkea ei ole pakko oppia kantapäänkautta!
  • Harrastuspaikat ja maastot löytyvät asiantuntevan ohjaajan / oppaan kautta helpoiten
  • Toiminnan kannalta olennaiset tiedot ja taidot on mahdollista oppia turvallisessa ja kontrolloidussa ympäristössä, virheiden teko on sallittua, jopa suotavaa oppimisprosessin pyörteissä
  • Ohjattujen retkien, kurssien ja koulutusten kautta voi löytyä samanhenkista reissuseuraa joka voi auttaa harrastuksen aloittamisessa ja jatkamisessa
Yllä vain muutamia esimerkkejä. Konkareille taasen ohjaajan / oppaan palvelut voivat viedä osaamisen ja harrastuksen jälleen uudelle tasolle, turvallisesti.



Kaikki edellä mainittu vaatii tietysti palveluntarjoajan rautaisen ammattitaidon ja osaamisen olemassaolon. Hyvänä ohjeena palveluita etsiessä on varmistua esim. palveluntarjoajan kokemuksesta, lajiliittojen pätevyyksistä ja maineesta sekä soveltuuko palvelu ja / tai  onko palvelu räätälöitävissä juuri sinulle sopivaksi. Ensiaputaidot on oltava ajantasalla kaikilla kaupallista luontopalvelua tuottavilla tahoilla.


Nähdään kursseilla, koulutuksissa, kallioilla ja pitkospuilla! Mielttömän upeaa retkeilykautta 2013!

bloggasi jonne

lauantai 20. huhtikuuta 2013

Ammattilaisen ote

Ensimmäinen melontakokeilu opiskelijaryhmän kanssa Päijänteellä, toukokuussa. Opiskelija kikkailee melansa kanssa ja kaatuu kylmään veteen. Melon nopeasti hänen viereensä ja ryhdyn reskuttamaan. Samalla huudan toista ohjaajaa, joka on jossain takavasemmalla. Opiskelija ei tahdo päästä takaisin kajakkiin ja haukkoo henkeään. Kun vilkaisen sivulleni, työpari sujahtaa juuri vierelleni ja nappaa kajakistani kiinni. Saamme opiskelijan autettua kajakkiin ja melomme rantaan.

Olen itse koskimelontakurssilla Ahviolla. Elämäni ensimmäistä kertaa kunnon koskessa. Virtaan meno epäonnistuu, ja huomaan taas tutustuvani Kymijoen vesistön vedenlaatuun kaikilla aisteilla, pinnan alapuolella. Kun pulpahdan pintaan, kouluttaja on jo vierellä, kajakki tyhjenee vedestä ja yhtäkkiä istun jo paatissa naureskelemassa. Kouluttaja on ehtinyt nähdä, mitä tapahtui ja antaa vinkin vastaavien virheiden välttämiseksi. Melonta jatkuu.

Ammattilaisen puolesta ei tarvitse jännittää. Se, mikä on tarpeellista, tapahtuu kuin itsestään, tarkasti ja varmasti, tyylikkäästi ja erikseen pyytämättä. Ammattitaitoa ei voi tositilanteessa teeskennellä, vaan se (tai sen puute) paistaa silmille kuin tuhannen lumenin otsalamppu.



Kun opetetaan taitoja, vaikkapa erilaisia luontoaktiviteetteja, on oman osaamisen oltava selvästi vahvempi kuin oppijalla. Itse opetan ammatillisena opettajana joidenkin luontoaktiviteettien perusteita, mutta oppijoiden osaamisen tai olosuhteiden vaativuuden kasvaessa ojennan suosiolla viestikapulan näiden aktiviteettien ammattilaisille. Kouluttajan osaamisen on oltava sitä tasoa, että oppija voi turvallisesti siirtyä pois omalta mukavuusalueeltaan. Oppijoilla on tavallaan tilaa ottaa epäonnistumisen riski. Esimerkiksi melonnassa hyvä kouluttaja voi viedä ryhmän pidemmille retkille ja haasteellisempiin keleihin kuin mihin he keskenään voisivat lähteä. Oppimistilanteita tulee vastaan tiheämmin ja kehittyminen on nopeampaa.

Opettajan työhön kuuluu vahvasti toisten osaamisen arvioiminen. Pystyykö oppilas jo ohjaamaan asiakasryhmää itsenäisesti? Onko hän valmis lähtemään työssäoppimaan tai osaako kasvilajit riittävän hyvin? Vaikeampaa on kuitenkin valita ammattitaitoisia kouluttajia kursseillemme. Luotettavien, tuttujen ihmisten suositukset ovat tärkeitä. Usein kuitenkin valinnan ratkaisevat omat kokemuksemme yhteistyöstä kyseisen kouluttajan kanssa, tai jopa kokemus hänen asiakkaanaan olemisesta. Sieltä jostain kosken kuohujen seasta tai loputtomien pitkospuiden varrelta löytyy usein se tietty hetki, jolloin itse vakuuttui tämän ihmisen ammattitaidosta. ”Silloin tiesin” –hetki.

Sillä niin se vaan on, että mitä enemmän opiskelijat opiskelevat näiden ammattilaisiksi todettujen kouluttajien johdolla, sitä useammin saan kokea ”silloin tiesin” –hetkiä myös opiskelijoiden työtä seuratessani.

Home is now behind you. The world is ahead! (J.R.R. Tolkien: Hobitti)




perjantai 19. huhtikuuta 2013

Pidä saaristo siistinä!

Näin melontakauden alkaessa haluaisin kainosti muistuttaa yhteisestä vastuustamme pitää rannat ja leiripaikat siisteinä / käytössä vielä silloinkin kun meillä ei enään mela pysy kädessä!

Oheisen tarran haluaisin nähdä mahdollisimman monessa kajakissa! Nyt vetäydyn suunnittelemaan mihin kohtaan kajakkia liimaan oman tarrani!
Nähdään vesillä!
bloggasi jonne

torstai 18. huhtikuuta 2013

Turvallisuus vs. asenne vai turvallisuusasenne

Sattuneesta syystä tämä asia on pyörinyt mielessä viimepäivät, on se aika vuodesta, jolloin meilläkin valmistaudutaan yrityksen turvallisuustarkastukseen ja samalla päivitetään siihen liittyvät asiakirjat.

Itse koen aina nämä kehittämistilaisuuksiksi ja myöskin syvemmän itsereflektion paikoiksi, pidänkö asioita itsestään selvinä ja mitä siitä paihimmassa tapauksessa voi seurata.

Olen aina ollut sitä mieltä, että turvallisuus ei ole välineitä, teknistä suorittamista tai suuria sanoja, vaan enemmänkin asennekysymys ja tapa ajatella. Jos mieli, ymmärrys ja asenne ei ole mukana, toiminta voi näyttää ulospäin "superturvalliselta", mutta onkin jotain aivan muuta.

Turvallisuus mieltyy päässäni suuremmiksi kokonaisuuksi ja niiden kokonaisuuksien sisäistäminen / ymmärtäminen on keskeisempää kuin uusimman ja hienoimman teknisen innovaation ostaminen (jonka ominaisuuksista ymmärrän vain ehkä puolet jos sitäkään).



Kokemuksesta olen saannut oppia, että yksinkertainen on kaunista! Tekniikan / varusteiden taakse on helppo paeta, varsinkin jos olo on hämmentynyt tai epävarma, mielestäni tämä ei kuitenkaan ole hyväsyttävää, kun vastuullasi on muitakin kuin oma luiseva peppu.
Tämän takia työssäni olen yrittänyt omaksua asenteen, että kaikki mitä teen, pitää olla turvallisuusnäkohdista katsoen omalla "mukavuusalueella", koska luontoäidin heittämät "pikku yllärit" voivat heittää sinut nopeasti "kasvualueelle". Siellä ei välttämättä ole, yleisen turvallisuuden kannalta, hyvä ohjaajana oleskella liian pitkään koska epävarmuustekijät lisäävät riskejä.

Siksi mietinkin nykyään hyvin usein, että onko omat taitoni / ymmärrys suhteessa toimintaan hyväksyttävällä tasolla, vai pitääkö toimintaa muuttaa? Miten voin vaikuttaa asiaan, jos en halua muuttaa toimintaa tai haluaisin jopa lisätä haastavuutta ja silti totean että rajoilla mennään? Vastaus kohdallani oli lopulta helppo, jatkuva lajien harrastaminen ja lajeissa kouluttautuminen sekä pyrkimys kehittymään niissä, myös vapaa-ajalla, antaa varmuutta ja mielenrauhaa. Haluaisin myös uskoa, että oma intohimo ko. lajeja kohtaan heijastuu myös ihmisiin joita työssäni tapaan, toivottavasti vielä positiivisella ja motivoivalla tavalla.




Ensiviikolla selviää, onko syytä korjata omaa ajatusmaailmaani ja onko asenteissani tarkastamisen aihetta tai korjattavaa! Varmasti luvassa on ajatuksia herättäviä opimiskokemuksia, itsereflektiota. Odotan myös innolla palautetta siihen, miten olen asioihin suhtautunut tai ollut suhtautumatta. "KISSS" ;)

Ps. blogi sisältää kuva-arvoituksen, sitä voimme pohtia tuolla kommenteissa!

Bloggasi Jonne